Neden ilaç tedavileri gerekli?

Psikiyatrik hastalıklar ve psikiyatrik ilaçlar konusunda yanlış inanışlar toplumda çok yaygındır. Bunun sebebi bu rahatsızlıkların tedavisinde ilk defa kullanılmaya başlanan ilaçların gerçekten ağır ilaçlar olmasıdır. Ancak gelişen teknolojiyle beraber bu yan etkiler çok azalmıştır. Psikiyatrik ilaçlar da diğer tüm hastalıklarda (kanser, diabet, kalp hastalıkları, enfeksiyon hastalıkları gibi) kullanılan ilaçlarla aynı şekilde yürütülen bilimsel araştırmalar ve uzun süren güvenlik araştırmaları sonucunda, etkinliği kanıtlandıktan sonra kullanıma sunulur. Nasıl kanserde, kalp hastalığında, enfeksiyon hastalıklarında önerilen ilacı yan etki nedeniyle kullanmamazlık edemezken bazı psikiyatrik hastalıklarda da aynı şekilde ilaç kullanmak elzemdir. Doktorunuz zaten durumunuzu değerlendirdikten sonra sizlere en uygun seçeneğin yalnızca psikoterapi mi yoksa ilaç tedavisi mi ya da her ikisi mi olduğunu söyleyecektir. Merak etmeyin, ilaç kullanmaya başlamadan yapılan tetkikler ve düzenli takipler ile ilaç kullanımı hakkında en doğru karar hastanın yararına olacak şekilde düzenlenecektir. Unutmayın biz doktorların misyonu “önce zarar verme".Nasıl ki erişkin hastalar ilaç kullanabiliyorsa çocuklar da gerektiğinde ilaç tedavisi kullanmalıdır. Ön yargılarınızla ve kulaktan dolma bilgilerle çocuğunuzun tedavisiz kalmasına izin vermeyin. Psikiyatriste gidersek ilaç yazar diye korkmayın.

Ailelerin kafasını karıştıran bir diğer konu da ilaçların kullanım süreleri.

Çocuğuna ilaç kullandırmanın vicdan azabını çeken bir ebeveyn tedavi sürelerini duyduğu zaman daha da kendini kötü hissediyor. İlaç tedavilerinin ne kadar süreceğine dair kesin kurallar yoktur. Her psikiyatrik bozukluğa, bozukluğun şiddetine ve işlevselliği ne kadar etkilediğine bağlı kişi bazında değerlendirmeye göre karar verilir. Bu konudaki en iyi bilgiyi çocuğunuzu tanıyan, takip eden doktorunuzdan alabilirsiniz. Belirtiler düzeldi veya geçti diye hemen ilaç tedavisini bırakmak semptomların tekrar hızla geri dönmesine neden olur.

İlaçlar bağımlılık yapar mı?

Psikiyatride dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda kullandığımız uyarıcı ilaçlar ya da depresyonda, anksiyete bozukluğunda, obsesif kompulsif bozuklukta kullandığımız antidepresan grubundaki ilaçlar önerilen doz ve şekilde kullanıldığı sürece bağımlılık yapmaz. Unutmayalım bir maddenin bağımlılık yapması için o maddenin keyif verici, rahatlatıcı etkisinin olması, o maddeyi almadığında yoksunluk belirtileri ve maddeyi sürekli arama, maddeye ulaşma çabasının olması, o maddeyi almaya aşırı istek duyması gerekir. Şimdi çocuğu ilaç kullananları duyar gibiyim “Eee? Biz bu ilacı zorla içiriyoruz ya da biz hatırlatmasak ilacını içmeyi hep unutuyor”. Ancak ilaçları birdenbire kesersek tabiki istenmeyen yan etkiler ortaya çıkabilir. İlacı kesme sırasında ortaya çıkan yan etkiler bir ilaca bağımlı olunduğu anlamına gelmez!! Lütfen ilaçları doktora danışmadan kesmeyelim ve başlamayalım!!